Cercar

Verb de la prima coniugacion.
|| 1. Tentar de trovar un quałcòs o un quałvun.
|| 2. Tentar de far vergot.
|| 3. Catar, regòlher.

Etimologia:
Del latin circāre, derivad de circa, "entorn".

Prononça:
· OccidentalAFI [ʧɛɾˈka]
· OrientalAFI [sɛɾˈka]
· Nòrd-Occidental: AFI [ʃɐɾˈka], [ʃɐɾˈcɛ], [ʃɑɾˈca]
· Setentrional: AFI [ʃɛɾˈka]
· Nòrd-Oriental: AFI [ʧɛɾˈkaɾ], [sɛɾˈka]
· Prealpin: AFI [hɛɾˈka]
· bergamasc, casalasc: AFI [siɾˈka, ʃiɾˈka]
· bergalhòt: AFI [ʧaɾˈkɛɾ]
· livignasc: AFI [ʧɛɾˈkʰeɾ]
· novarés: AFI [saɾˈke], [ʧaɾˈkɛ]

Coniugacion standardizada:
· Present — Mi cerqui o cerco, Ti te cérquet o cerques, Lu el cerca, No. cercom o cerquem o cerca, Vo. cerquev o cerquiv, Lor i cerca o cerquen.
· Passad — Mi cercavi o cercava, Ti te cercàvet o cercaves, Lu el cercava, No. cercàvom o cercàvem o cercava, Vo. cercàvov o cercàvev, Lor i cercava o cercaven.
· Futur — Mi cercarò o cercaré, Ti te cercarét o cercaràs, Lu el cercarà, No. cercarom o cercarem o cercarà, Vo. cercarev o cercariv, Lor i cercarà o cercaran.
· Sojontiv present — Mi cerqui o cerca, Ti te cérquet o cerques, Lu el cerqui o cerca, No. cercom o cerquem o cerqui o cerca, Vo. cerquev o cerquiv, Lor i cerqui o cerca o cerquen.
· Sojontiv passad — Mi cercass o cercassi, Ti te cercàsset o cercasses, Lu el cercass, No. cercàssom o cercàssem o cercass, Vo. cercàssov o cercàssev, Lor i cercass o cercassen.
· Condicional -ria — Mi cercaria, Ti te cercaríet o cercaries, Lu el cercaria, No. cercaríom o cercaríem o cercaria, Vo. cercaríov o cercaríev, Lor i cercaria o cercarien.
· Condicional -ress — Mi cercaress o cercaressi, Ti te cercarèsset o cercaresses, Lu el cercaress, No. cercarèssom o cercarèssem o cercaress, Vo. cercarèssov o cercarèssev, Lor i cercaress o cercaressen.
· Condicional -rav — Mi cercarav o cercaravi o cercarava, Ti te cercaràvet, Lu el cercarav, No. cercaràvom o cercaràvem o cercarava, Vo. cercaràvov o cercaràvev, Lor i cercarav o cercaraven.
· Participi — cercad, cercada, cercaîd, cercade.
· Gerundi — cercand.
· Infinitiv — cercar.

Variaînt gràfique stòrique:
Cercà, Sircà, Sercà, Scercà, Sercar, Ciarcà.

Sinònim:
Catar.

Traducion:
Italian: Cercar; Occitan: Cercar; Catalan: Cercar, Buscar; Francés: Chercher; Castilhan: Buscar; Portugués: Pesquisar; Galician: Buscar; Rumén: Căuta; Inglés: To look for, To search.

Nessun commento:

Posta un commento

Inxubéss quí el tò messaj