Dir

Verb de la quarta coniugacion.
|| 1. Comunicar cond l'ús de la vox un quałcòs, prononciar un concet.
|| 2. Afermar, decłarar, sostegnir.
|| 3. Exprímer, Spłegar, Illustrar.
|| 4. Referir, far saveir.

Etimologia:
Del latin dicĕre, medem significad.

Prononça:
· Occidental, OrientalAFI [di]
· Nòrd-Oriental: AFI [diɾ]

Restreitament l'existe anca la forma díxer, que segond el comportament general l'è:
· Occidental, bergamasc: AFI [dis]
· OrientalAFI [ˈdizɛɾ]
· Lombardo-emilian: AFI [ˈdizɐɾ]
· Setentrional, noarés: AFI [ˈdizɐ]
· noarés: AFI [ˈdizi]

Coniugacion standardizada:
· Present 1 — Mi dixi dixo, Ti te díxet o dixes, Lu el dix, No. dixom o dixem o dix, Vo. dixiv, Lor i dix dixen.
· Present 2 — Mi digui digo, Ti te díguet o digues, Lu el dix, No. dixom o dixem o dix, Vo. dixiv, Lor i dix dixen.
· Passad — Mi dixevi o dixividixeva o dixiva, Ti te dixévet o dixívet dixeves, Lu el dixeva o dixiva, No. dixévom o dixívom dixévem o dixívem dixeva o dixiva, Vo. dixévov o dixívov o dixévevdixívev, Lor i dixeva dixiva o dixeven o dixiven.
· Futur — Mi dixerò dixeré, Ti te dixeret dixeràs, Lu el dixerà, No. dixerom dixerem dixerà, Vo. dixeriv, Lor i dixerà dixeran.
· Sojontiv present 1 — Mi dixi dixa, Ti te díxet dixes, Lu el dixi dixa, No. dixom dixem dixi dixa, Vo. dixiv, Lor i dixi dixa dixen.
· Sojontiv present 2 — Mi digui diga, Ti te díguet digues, Lu el digui diga, No. dixom dixem digui diga, Vo. dixiv, Lor i digui diga diguen.
· Sojontiv passad 1 — Mi dixess dixessi, Ti te dixèsset dixesses, Lu el dixess, No. dixèssom o dixèssem dixess, Vo. dixèssov dixèssev, Lor i dixess dixessen.
· Sojontiv passad 2 — Mi diguess diguessi, Ti te diguèsset diguesses, Lu el diguess, No. diguèssom o diguèssem diguess, Vo. diguèssov diguèssev, Lor i diguess diguessen.
· Condicional -ria — Mi dixeria, Ti te dixeríet dixeries, Lu el dixeria, No. dixeríom dixeríem dixeria, Vo. dixeríov dixeríev, Lor i dixeria dixerien.
· Condicional -ress — Mi dixeress dixeressi, Ti te dixerèsset dixeresses, Lu el dixeress, No. dixerèssom dixerèssem dixeress, Vo. dixerèssov dixerèssev, Lor i dixeress dixeressen.
· Condicional -rav — Mi dixerav dixeravi dixerava, Ti te dixeràvet, Lu el dixerav, No. dixeràvom o dixeràvem dixerav, Vo. dixeràvov dixeràvev, Lor i dixerav dixeraven.
· Participi — diddidadiîddide o diit, dita, diît, diite.
· Gerundi — dixend.
· Infinitiv — dir o díxer.

Variaînt gràfique stòrique:
Dì, Dii, Dir.

Traducion:
Italian: Dire; Occitan: Dir, Díser; Catalan: Dir; Francés: Dire; Castilhan: Decir; Portugués: Dizer; Galician: Dicir; Rumén: Zice; Inglés: To Say.

Nessun commento:

Posta un commento

Inxubéss quí el tò messaj